Emma-Karin Rehnman

Om att skriva. Om att förändra världen. Och om allt annat som händer.

17:e, 18:e, 19:e, 20:e januari - Mössor och människor

Kategori: 365 dagar mot ovissheten, Emma-Karin bloggar

Nu börjar det faktiskt kännas som om studenten nalkas i fjärran. Mycket som ska ordnas och fixas!


I onsdags testade vi studentmössor - jag vill ju använda min gammelmormors, men provade likväl ut min storlek, om jag inte lyckas modifiera den mössan.


På kvällen provade jag att tänja ut den, och det fungerar åtminstone tillfälligt. Om jag låter den stå uttänjd i några månader och stundvis fuktar den, nog borde den väl hålla formen?


I torsdags träffade jag tjejerna för snacks och mängder av snack. Bättre vänner får man leta länge efter!


Jag och Eskil är igång med torsdagsbyggandet av gradänger, och denna klädmatchning var helt oplanerad. Stilikoner eller bara uppgiva studenter?


I fredags var vi och hämtade en ugn och datordelar - Eskil bygger en stationär dator. Sedan blev jag meddragen på dansföreställning, de var mycket duktiga!


Och i dag var första dagen på sy-LAN hos min moster Elin i Stockholm! Börjar på allvar pyssla med mössan...


Proper mat för ett LAN!


Full rulle i hantverksfabriken!


Jag var och köpte brodyrgarner, och hittade de här underbara mösspaketen - man sätter djuret på toppen av mössan.


Elin plockade fram den här fantastiska saken, som genomlevt ett antal generationer, och jag fick den att sy! Den drivs av handkraft med veven på sidan, och spolningsanordningen är ett enastående exempel på mekanikens under. Det verkar dessutom som om jag kommer få förvalta den till nästa generation...


Efter att ha övat en hel dag hann jag lite brodyr på insidan av mössan - här har jag skissat ut det första motivet, skolans namn.

I morgon fortsätter vi!

/E-K


Kommentera inlägget här: