Emma-Karin Rehnman

Om att skriva. Om att förändra världen. Och om allt annat som händer.

En liten lektion i månfotografering...

Kategori: Emma-Karin bloggar, Foton

Hej på er!

Det är lite tyst här just nu, av en mycket god anledning - jag lägger all min mobildata på att spela mysiga datorspel med Eskil på kvällarna. Men på lördag åker jag hem från landet och får tillgång till wifi igen, så sen hoppas jag bli mer aktiv - jag har mycket spännande på gång, må ni tro!

Under tiden tycker jag att ni ska ta och lära er något nytt - här är en liten lektion i hur man skapar en snygg bild på månen!

I princip alla bilder du har sett på månen med en häftig omgivning månen som stiger över en stad, över ett berg, en sjö, en skog, är manipulerade. Månen är så ljusstark att inte ens de bästa kamerorna kan fånga både kratrarna och omgivningen. I går var jag ute vid "min" sjö och tog några bilder på månen och sjön, och här nedan ser du vägen min bild tagit från slutaren till bloggen!


Bild 1 - det färdiga resultatet. Rätt tjusigt, va?


Bild 2- en oredigerad miljöbild på sjön. Observera hur ljusstark månen är, både på himlen och i reflektionen i vattnet.


Bild 3 - en bild från samma plats, med andra kamerainställningar, återigen oredigerad. Här får vi en snygg måne, men omgivningarna är ourskiljbara.


Bild 4 - nu har jag klippt in den detaljerade månen i miljöbilden i ett bildbehandlingsprogram. Bilden får genast en annan känsla!


Bild 5 - jag har dragit upp ljusstyrkan lite och minskat kontrasten något för att göra omgivningarna lite mer urskiljbara och visa hur det verkligen såg ut där på bryggan.


Bild 6 - har lekt lite med färginställningarna, för att skapa en häftigare känsla och återge hur färgerna såg ut i verkligheten. Det här är samma bild som nummer 1, och jag har även redigerat bort lite "noise" - blå, röda och vita pixlar som uppstår när kameran ställs in till att vara väldigt ljuskänslig.

Att man måste fota månen och omgivningarna separat fick jag lära mig när jag började med astrofotografering för knappt ett år sedan. Lite spännande, va?

/E-K

KOMMENTARER:

  • M säger:
    2018-08-03 | 00:11:17

    Pedagogiskt och lärorikt.

    Svar: Tack! :)
    Emma-Karin Rehnman

Kommentera inlägget här: