Emma-Karin Rehnman

Om att skriva. Om att förändra världen. Och om allt annat som händer.

3:e april - Tulpaner, stadsmys, Amsterdams bästa restaurang(?)

Kategori: 365 dagar mot ovissheten, Amsterdam, Emma-Karin bloggar, Fantastiska dagar, Foton


Våren har redan kommit hit - i dag har vi haft 15 grader varmt och perfekt utflyktsväder. Utflykten gick till Keukenhof, den stora tulpanpark - de  nederlänska tulpanerna borde alla se någon gång i livet. 


Även i dag blev det frukost på hotellet - den här gången med petit-chouer. Utanför passerade en strid ström av programvaruutvecklare i knallorangea jackor; varför är oklart, men de var hundratals.


Sedan till stationen, som ligger bekväma 50 meter från hotelldörren, för att ta tåget mot tulpanerna...


I Keukenhof, så klart! Världens största tulpanpark, om man inte räknar den som nyligen byggts i Dubai... Vi åkte dit väl medvetna om att tulpansäsongen är väldigt sen i år, men redan utanför såg vi att några hade slagit ut i blom! Observera den söta hunden jag smygfotade på sista bilden...


Titta, så fint! Måhända att de som stod i blomkrukor var något mer imponerande än de som växte i rabatterna, men de hade ju planerat sina blommor - där det ännu inte blommade tulpaner stod krokus, hyacinter och påskliljor.


Randig krokus och iris, var inte det tjusigt?


Den första av parkens många bebyggelser - här fanns en tjusig fontän och ett mycket högljutt självspelande positiv (orgel?).


Hav av blomster - gällande den sista där kom vi överens om att den har ett ljud, i stil med "noot".


Så fint att äntligen få se våren ta sin rättmätiga plats!


Lite ordnade cirklar...


Och små söta stugor och brunnar.


Den där vita med färg i botten tycker jag var härlig!


På sina ställen fanns växthus med olika teman - här orkidéer.


Ännu mer härliga blomster - de undre, skära, verkar vara någon slags tulpan/påskliljehybrid.


En väderkvarn! Ditställd och lite moderniserad, men den enda vi lär se den här gången.


Och ett begynnande tulpanfält - fälten kring Keukenhof lär vara bländande vackra om några veckor...


Och så kom solen fram en stund - det hade utlovats regn, men vi hade riktigt vackert väder.


Lite ordnade arrangemang av den här typen fanns på sina ställen, men mest bestod parken av rabatter.


Den här kombinationen av färger, tillsammans med den luddiga kanten, tyckte jag var så söt!

Här nedan följer en salig blandning av bilder från det största växthuset, där tulpanerna (och några andra blommor) stod i full blom. De har alla möjliga former, färger och storlekar, så bara titta och njut.



Det var otroligt vackert där inne - jag älskar tulpaner och har gjort så sedan jag var väldigt liten, så det här var en utflykt helt i mitt tycke.



En utställning med snittblommor - årets tema i Keukenhof är "romance and flowers", och då får man ju passa på att vara lite gulligt fåniga... (Jag vill bara pålysa att selfien var Eskils idé, och sen kan han hävda sig vara icke-romantiker hur mycket han vill.)


Och så hittade vi en mini-zoo också! Den ursöta lilla killingen var fram och pysslade så fint på mig... Generellt tar jag avstånd från djurparker, men de här djuren verkade väl omhändertagna med stora ytor och möjligheter att gå undan från alla barn (och bloggare) som tyckte att de var underbart gulliga.


En sista tulpanlåda innan vi lämnade Keukenhof! Något annat år ska jag försöka komma tillbaka under högsäsongen, för om det var så här roligt i dag lär det vara något helt otroligt då...



Tillbaka i Amsterdam, med dess många roliga påhitt - krokar vid taknocken, fina citat och flytande rabatter.


Vi såg hägrar mitt i stan, på jakt efter marknadsfisken. Jag har aldrig sett en häger i stadsmiljö förr... På andra bilden kan ni leka "hitta hägern"! (Ledtråd - det är 5 stycken.)


Ordnad cykelparkering och Heineken-bryggeriet.


Vi fikade i en karusell-restaurang, där man fick massor av tillbehör till kaffet, en papperssovsäck till sina bestick och mini-pannkakor med mängder av onyttigheter på... De var riktigt goda!


Saker man kan se på en vandring genom staden - särskilt kanalkatten tyckte jag var fin.


Eskil hade sett ut en affär i går som han gärna ville gå till, så jag och han spenderade en stund där - den var som klippt och skuren för honom, varenda plagg hade kunnat hänga i hans garderob. Ett par byxor, ett linne och en väska får följa med hem!


Ytterligare en liten stadsvandring på väg till middagen. Den där inklämda gotiska katedralen tyckte jag såg lite kul ut.


Middagen åt vi på Puri Mas, en indonesisk restaurang. Eftersom Indonesien var en nederländsk koloni sägs det att just den maten ska vara väldigt bra i Amsterdam, och det stämde åtminstone här. Som ni snart ska få se var maten underbar, och utöver det var personalen otroligt artiga och tillmötesgående, med god ordning och reda och en verkligt beundransvärd känsla för service - jag ska försöka lära mig av dem tills i sommar. Det enda minuset med Puri Mas är väl tillgängligheten - en brant trappa leder från gatan upp till restaurangen.


Vi åt "rijsttafel", en form av servering där man väljer hur många rätter man vill äta, då får man in ett antal smårätter för varje rätt - dessutom kan man anpassa det till eventuell specialkost, som min vegetarianism.


Först lite smått - vegetariska räkchips (gjorda på tapioka), hur fantastiskt är inte det?


En jättegod buljong - min med majs och lök, de andras med kyckling.


Och sen själva maten - vi måste beundra servitörens fantastiska system här. Först står då de vegetariska alternativen till kötträtterna närmast mig. Han ordnade övriga rätter från höger till vänster på bilden efter hur starka de var, och tog extra tid åt att placera skedarna så att de som hörde till kötträtterna pekade i motsatt riktning från mig, och de som hörde till icke-kötträtterna i andra riktningen. Dessutom fick vi ingående beskrivningar av vad allt var och hur starka rätterna var.


Och här är Eskil efter att ha svalt en bit av den allra starkaste. 


Måltiden avslutas naturligtvis med en bit friterad banan!


En karamell till avsked är ett tecken på en mycket bra restaurang.


God natt från ett blött Amsterdam - regnet kom till slut. I morgon åker vi hem, men först mitt önskeresmål - van Gogh-museumet.

/E-K




Kommentera inlägget här: