Emma-Karin Rehnman

Om att skriva. Om att förändra världen. Och om allt annat som händer.

30:e december - Lysande!

Kategori: 365 dagar mot ovissheten, Emma-Karin bloggar, Familj och vänner, Foton

I dag är det sista dagen på 2017, och i det här hushållet lagas det mat för fullt - i år hålls släktens nyårsfirande hemma hos oss, och jag kan lova att jag har en dessert som heter duga på gång...
 
Men först tar vi gårdagen!
 
 
Det satt en hel drös fåglar utanför fönstret - några nya sorter, några gamla och alla väldigt fina! Särskilt tycker jag att ni ska beundra den med rött ansikte (bekännelse: jag är jättedålig på fågelnamn) och den absurt tjocka småfågeln i tredje bilden nedifrån. 
 
 
 
På eftermiddagen var vi och fick en ny dos av TBE-vaccinet. Jag är inte jätteförtjust i nålar, men det är så otroligt viktigt att vaccinera. TBE-vaccination ingår inte i något vaccinationsprogram, så om du är ovaccinerad, ta då tillfället i akt och kolla upp närmaste vaccinationsställe. Och har man tur får man glass efteråt också!
 
 
Jag fick ett storsjöodjur i keramik av Eskil, som ju tillbringat julhelgen och mellandagarna i Jämtland. Hur söt är den inte?
 
Sen, när mörkret fallit, stack vi ut och tog de där långtidsexponeringsbilderna med drakstaven... För de ej insatta är en drakstav alltså ett showredskap som består av en stav med kors i båda ändarna. Traditionella drakstavar har vekar i korsens ändar, som man sedan tänder eld på, se bild: 
 
 
Men Eskils stav har istället led-strips på korsen, vilket både är coolare, säkrare och i längden billigare... Jag är rätt förtjust i lampor och ljuseffekter, och ännu mer förtjust i att Eskil inte får allvarliga brännskador! 
 
 
Dessutom blir bilderna sååå häftiga! Man kan styra ljuset med en fjärrkontroll - färg, effekter, hastighet, ljusstyrka etc. Så coolt!
 
Nu ska jag försöka sätta mig och skriva någonslags årskrönika. Vi får väl se hur det går!
 
/E-K
 
Kommentera inlägget här: