Emma-Karin Rehnman

Om att skriva. Om att förändra världen. Och om allt annat som händer.

28:e februari & 1:a mars - Utfärd på utflykt

Kategori: 365 dagar mot ovissheten, Emma-Karin bloggar, Familj och vänner, Fantastiska dagar, Foton

Tjolahopp på er! Här händer grejer, vill jag lova - på två dagar har jag hunnit med två långa utflykter, en på egen hand och en med nästan hela familjen.



I går var jag i närheten av platsen där vi brukar tillbringa några veckor varje sommar - det är vackert även på vintern.


Jag tittade in på ICA för lunch, och de hade munkar på extrapris. Vad kan jag säga, jag är väldigt svag för just munkar...

Den här utflykten hade ett syfte utöver sin trevlighet - jag hade blivit kallad till intervju för ett mycket spännande sommarjobb i trakterna. Intervjun kändes väldigt bra, och inom två veckor ska jag få svar... Visst trivs jag än så länge i hemtjänsten, men det finns jobb jag hellre skulle ha i sommar!



Efter att intervjun var slut tog jag ett fotostopp längs vägen. Hur otroligt vackert det än är, så måste jag säga att jag saknar sommaren - där viken är öppen, allt är lummigt grönt och man kan gå i kortbyxor i stället för att pulsa i djup, nyfallen snö.


Men en fördel med vintern är att den tar slut, och att man somliga dagar kan vakna till mysigt morgonljus... 


På dagens agenda stod ett besök till Stockholm, och vi spenderade inte alls stora delar av bilfärden med att fånga oss...


Huvudattraktionen var Moderna museet, där man får denna lunchutsikt...


... Och denna lunch.


Och så självklart massor av konst! Den här gillade jag...


... Och den här.


Och den här så klart! (Dock inte originalet, så vitt jag förstod.)

Här kommer bilder på verk av konstnärer jag kände till sedan innan, de är alla väl värda en googling eller två:


Salvador Dali...


Picasso...


Yves Klein... (Och hans favoritblå färg.)


Jackson Pollock!



Och så lite annat - en vävd dikt, två värdar som blev konst och tre konstbetraktare.


Och så vill jag uppmärksamma Moderna museets sunda inställning till könsuppdelade toaletter!


Vi slutade utflykten på Vete-Katten, och senare på kvällen slutade jag och Eskil dagen med popcorn, saft och en till kronärtskocka.

Förresten, vill ni veta en sak? 

Nu är det färre än 100 dagar till studenten!

/E-K
Kommentera inlägget här: