Emma-Karin Rehnman

Om att skriva. Om att förändra världen. Och om allt annat som händer.

En grundlig rensning

Kategori: Emma-Karin bloggar

Hejsan!

Ni som har läst bloggen ett tag har kanske märkt att jag sällan gör samma sak en hel dag i sträck - jag pysslar lite här och lite där med diverse påhitt och utflykter. I dag har därför varit en annorlunda dag i det att jag har koncentrerat mig på en enda sak - packa, rensa, städa ur.


Vid 9-tiden i morse drog projekt "städa ur rummet" igång, och inom ett par minuter var allt kaos. Så förblev det sedan i 13 timmar framåt...


Det mesta av rensningen bestod av att lägga grejer i flyttkartonger och slänga skräp och grejer jag inte använder eller har nytta av. Nödvändigt och skönt, men kanske inte så bra bloggmaterial... Det här var dock roligt, att gå igenom min låda med viktiga minnen! Hade funderar lite över var de där allra viktigaste småpryttlarna hade tagit vägen, men självklart var det ju under konsertbiljetterna, kärlekslapparna, teateraffischerna och breven de låg! Att jag är så extra fäst vid grejerna på övre bilden är svårt att förklara - de är egentligen bara saker jag tyckte väldigt mycket om som liten... Allt annat i lådan utgör en stor andel av de materiella saker jag värdesätter högst, och de är egentligen bara papperslappar. Så fantastiskt och underligt är det mänskliga sinnet!


Okej, jag tog en liiiten paus för att åka och bowla. Men bara en liten. (Och jag bowlade näst bäst i gänget, antagligen första gången jag kommer något annat än storsist.)


Här är mitt liv, i fem flyttkartonger och lite lösa prylar - och en tuba. Nästan, i alla fall!


När jag var liten hade jag väldigt lätt för att fästa mig vid prylar av alla de slag, och att rensa och slänga var en väldigt ångestladdad syssla - tänk om jag slängde något jag behövde? Något jag egentligen ville ha? Och värst av allt, tänk om jag skulle sakna det jag slängde? Nu tycker jag mest det är skönt - min farmor brukar säga att man inte ska äga mer än man kan ta med sig upp i en björk, och nog ligger det något i det... Det är skönt att mest ha sådant man använder, så att grejerna inte samlas på hög.


Men tomt blev det... Dagens filosofiska fråga är följande: är det verkligen mitt rum om det inte är grejer överallt? Nu har jag dock släckt lampan så jag slipper se hur kalt det är, och ligger och bloggar i mörkret. I morgon går flyttlasset!

/E-K



Kommentera inlägget här: