Emma-Karin Rehnman

Om att skriva. Om att förändra världen. Och om allt annat som händer.

Den stora flytten

Kategori: Emma-Karin bloggar, Fantastiska dagar

Hej på er!

Början på den här veckan har utgjort en milstolpe i mitt liv - den första egna flytten. Faktum är att jag har flyttat väldigt få gånger, de senaste 15 åren har vi bott i samma hus.


I måndags var det dags, och jag och Eskil lånade föräldrarnas bil för att köra första flyttlasset - som ni ser packade jag enbart det viktigaste.


Ett obligatoriskt stopp på IKEA innan vi styrde kosan mot Stockholm och vårt nya hem på Lidingö!



Så här ser den ut, vår första egna lägenhet! Vi hyr alltså en lägenhet i källaren hos ett jättetrevligt par på Lidingö, och vi är i princip deras första hyresgäster. Hur nytt och fräscht som helst, alltså!


När vi satt och fikade med våra hyresvärdar upptäckte jag att jag och Eskil råkade matcha...


Så här bortskämda blev vi - man inser inte hur mycket man uppskattar sin brödrost förrän man inte har en...


Leker inredningsexperter...


Planen är att vi ska få varsitt bord där vi kan ha våra grejer och projekt i fred - det kan vara skönt att ha lite eget utrymme när man bor tillsammans på liten yta. Så här exalterad var Eskil över att få montera upp sin dator!


Resten av våra grejer kommer till helgen - jag har inte haft en minut på mig att packa ihop mitt rum - men lite hemkänsla fick jag till ändå!


Och en egen brevlåda med en (temporär) namnskylt!


Schyssta grannar tycks vi ha också - vi plockade på oss en ryggsäck på väg till mataffären, en ryggsäck som det visade sig att vi behövde...


För vi fick ändå inte riktigt plats!


Första middagen i vår egen lägenhet! Pasta med linssås, en gemensam favorit.


Det här var en mysig känsla - att få krypa ned i en säng som är precis lagom stor för oss, första natten som riktiga sambos. Nog för att vi i princip har bott tillsammans i tio månader, men nu är det på riktigt! 


God morgon! Eskil åkte i väg på intervju efter frukost medan jag sov några timmar till... Och gjorde vår första matlista! (Som blev kort, eftersom vi ska tillbaka till Västerås och packa färdigt i två dagar.)


Rufsig och nyvaken, men lycklig! Det är väldigt behaglig temperatur i lägenheten, knappt att man känner av värmen ute... Hoppas det håller i sig genom vintern!


Åh, så glad jag är åt kaffebryggaren! Det hade nog blivit att skaffa mig en egen om det inte hade funnits... Nu ska jag bara se till att få med mig världens finaste kaffeburk som jag har haft hemma ett bra tag.


Utöver en jättefin lägenhet har vi även en liten tomtplätt, med en stor vinbärsbuske. 2,5 liter plockade jag - egen skörd är guld vörd, som vi säger i min familj!


Vi tog en liten springtur och fick mer av en känsla för var vi har hamnat. Om jag säger att vi såg en nakenkatt sitta utomhus i en stoppad stol medan ägaren klippte häcken, och att de flesta hus har både tre våningar och panoramafönster... Välkomna till Lidingö!


Bilden är helt orelaterad. Var var det vi bodde nu igen?


Man kan vara märkligt lycklig när man vandrar i sommarkvällen med en burk creme fraiche och 2,5 dl grädde.


Men jag blev utskälld av grannen... :( 


Och så härligt kvällsmys på egna vinbär! Chokladbollarna fick vi av hyresvärdarna, som verkligen är världens snällaste...

Här kommer vi få det bra!

/E-K


Kommentera inlägget här: