Emma-Karin Rehnman

Om att skriva. Om att förändra världen. Och om allt annat som händer.

Bokens framtid

Kategori: ADIS, Emma-Karin bloggar, Skriva

I dag hade jag tänkt gå ut och fota halsduken jag visade lite snabbt i förra inlägget, men allting utomhus går i grått... Verkligen värsta sortens grå också, klockan är halv ett och det ser redan ut att börja skymma. Men en liten ljuspunkt - den här låg i brevlådan för en liten stund sedan!
 
Någon som, liksom jag, tycker att vi kan hoppa resten av vintern?
 
ADIS går stadigt framåt, den senaste veckan har jag snittat över 500 ord/dag (och alldeles för lite sömn), men jag börjar närma mig slutet. Är drygt halvvägs in i kapitel nio av tio, där jag har en större händelse kvar, och sen kommer sista kapitlet. Med lite medvind förväntar jag mig att ha första utkastet klart i början eller mitten av mars, beroende lite på vad som händer under kapitlets gång - jag har bara en grov idé om vad som leder fram till slutet.
 
Därefter börjar bearbetningen, och så här ser planen ut:
 
- Skriva klart utkastet (och ta backup på allt)
- Renskrivning - Skriva av all text, kapitel för kapitel, ur skrivböckerna och in i Word. Samtidigt rättar jag språkfel, fixar mindre strukturgrejer och ändrar saker som jag kommit på under resans gång (till exempel att Sams pappa bytte namn från "Levi" till "Elis" efter typ tre kapitel, eller att SJ faktiskt inte säljer månadskort).
 
- Bearbetning #1 - Rödpenna fram. Kapitel för kapitel tänker jag gå igenom och markera sådant som borde ändras och skrivas om, för handlingens eller språkets skull. Stort som smått. Jag tänker mig mycket karaktärsjobb, fixa felaktigheter i fakta och andra oklarheter, samt korta ned onödiga delar.
 
- Omskrivning #1 - De renskrivna dokumenten sparas under nya namn, så jag har kvar alla stegen från utkast till färdig roman, och jag gör alla de ändringar som är markerade i manuskriptet.
 
- Bearbetning #2 - En till runda med rödpennan. Bör bli kortare än den första, men man vet aldrig.
 
- Omskrivning #2 - Nya dokument, in med ändringarna från bearbetning #2.
 
- Betaläsning! - Jag skickar ut boken till vänner och bekanta som kan tänkas vilja läsa den och lämna respons och förbättringsförslag. Tänker mig att jag skapar ett frågeformulär med saker jag är nyfiken på, så får de lämna anonym kritik.
 
- Bearbetning #3 - När resultaten från betaläsningen kommer in behöver jag gå igenom manuskriptet och enkätsvaren sida vid sida, för att se vad som ska vara kvar, vad som ska bort, och vad som ska ändras.
 
- Omskrivning #3 - Alla ändringar från bearbetning #3 skrivs in i nya dokument.
 
- Bearbetning #4 - Den sista riktiga genomläsningen. Nu bör endast små detaljer vara kvar, men man vet aldrig.
 
- Detaljputsning - Fixa det sista. Eventuellt får någon betaläsare som orkar läsa igenom det en gång till.
 
- ??? - Eventuellt går det färdiga manuskriptet iväg till förlag här. Därefter kan vad som helst hända, och garanterat många rundor av avslag. 
 
Hur lång tid kommer det här ta, då? Med tanke på att jag väl börjar närma mig en 100 000 ord kan det nog dröja ett tag. Om jag nu är färdig med första utkastet i mars så tog det ett halvår att skriva. Kanske går det något kortare tid till bearbetningen, om jag ligger i, men det kan också dröja längre. Vi får se!
 
I övrigt har vi fortfarande inget wi-fi, utan jag överlever på mobildata och DVD-filmer. Det fungerar förvånansvärt bra, men är lite irriterande. Liiiite.
 
/E-K
 
 
Kommentera inlägget här: