Emma-Karin Rehnman

Om att skriva. Om att förändra världen. Och om allt annat som händer.

Låt oss gissa att det inte ligger en kvinna bakom den beskrivningen

Kategori: Emma-Karin bloggar, Jobb

Västerås har sportlov den här veckan, så jag har tagit på mig sammanlagt 13 715 ord i jobb. Det är inte riktigt så illa som det låter, då det mesta av det är korta, roliga översättningar med deadlines långt fram i Mars. Sånär som på 2750 ord är allting frågesportsfrågor som ska översättas, så gissa om jag kommer kunna massor av onödig fakta när jag kommer tillbaka till skolan... Exempelvis kan jag nu allt om mannen som sålde Eiffeltornet och vilken sorts bågar Notre Dame-katedralen var bland de första byggnaderna i världen att använda.
 
Men, det riktigt intressanta idag kom faktiskt ur de övriga 2750 orden, de som jag skriver själv. Jag ska inte säga intressanta; jag ska säga sorgliga. Titta på bilden och fundera på om inte det här känns riktigt, riktigt, onödigt. 
 
Bilden är inte tagen från hemsidan jag skriver för.
 
Jag kanske är lite dum, men hur skulle den vara "speciellt" bra för kvinnor? För att kvinnor är så svaga och fragila varelser att de kan göra sig illa om de måste bära sina kassar själva? För att kvinnor shoppar så otroligt mycket att de behöver en kärra? För att kvinnor ska kunna dra med sig sina manliga kompanjoner när de börjar gnälla om ont i fötterna? Är den bättre för kvinnor än för andra? Har den som identifierar sig som kvinna en magisk touch som gör att den börjar sväva eller blanda drinkar?
 
Sexism är hemskt i alla sina former, men den här typen av vardagssexism stör mig. Den är så enkel att förbise, att bara sucka åt eller rycka på axlarna och säga "jaja, det var fånigt, men det skadar ingen". Det gör skada. Det underminerar framstegen som görs om viss sexism är okej och annan inte. Ingen sexism, punkt. 
 
För att avsluta med något helt annat har jag förhoppningar om att första utkastet till ADIS kanske kan bli färdigt under veckan... Vi får väl se!
 
/E-K
 
   
 
Kommentera inlägget här: