Emma-Karin Rehnman

Om att skriva. Om att förändra världen. Och om allt annat som händer.

15:e, 16:e, 17:e december - Jag går på bio, räddar era framtida bak och blir pilot på ett rymdskepp.

Kategori: 365 dagar mot ovissheten, Emma-Karin bloggar, Familj och vänner

Det här har utan tvekan varit den snabbaste decembern någonsin. Även om månaderna proportionellt mot resten av mitt liv blir kortare, så tycker jag nog att december fortfarande borde vara den där långa månaden av längtan och väntan den var när man var liten... Men i dag är det en vecka till julafton, och jag har knappt börjat vänta alls. Det finns ju så mycket annat att göra!


(Blogg.se har uppdaterat sin rent ut sagt apdåliga app, så jag ger den en ny chans. Den har åtminstone en collage-funktion!)

Man kan exempelvis se nya Star Wars-filmen med sina vänner - jag tyckte att den var riktigt bra, och på många ställen extremt visuellt snygg! Påminner mycket om originaltriologin - lite väl mycket ibland, kanske - men med fantastiska specialeffekter och en något modernare dramaturgi.


När jag sedan kom hem stod ett stooort paket och väntade på mig - pappas födelsedagspresent kom till slut! Han har klagat på att våra muggar är för små, så jag beställde en enlitersmugg - se Eskil för storleksjämförelse. (Han får dock bara använda den under löfte om att jag inte är ansvarig för vad som händer om han fyller den med snabbkaffe.)


På lördagen gick vi hem till farmor och farfar för att baka pepparkakor, äta lunch och på något vis sätta igång julstöket. Mysigt, som alltid!


Okej - den här lappen fick det faktiskt att kännas som om man var sju år och väntade på julafton igen...


Vi fortsatte stöket genom att göra julgodis på hemmaplan - det tog ungefär tre gånger så lång tid som vanligt, eftersom vi sett för mycket på "Zumbo's Just Desserts" och fått för oss att temperera all choklad.

Jag glömde helt av att fota de färdiga alstren (de blev goda, i alla fall), men något jag tänker komma ihåg är att ge er tidernas mat/baktips!


Foto: Alice Nordström

Det är från henne jag har fått receptet på denna fånigt goda oreofudge. Hon driver bloggen som ett entreprenörskapsprojekt i skolan, och om ni vill hitta hennes "vanliga" blogg klickar ni här!



I dag körde vi rollspelssöndag igen, och den uppmärksamme lägger märket till att vi inte bara lagt oss till med en boombox, vi har dessutom nya karaktärspapper. I dag körde vi nämligen ett nytt spel - Traveller, sci-fi rollspelet där karaktären kan dö medan man skapar den. Det verkar i alla fall väldigt roligt, och jag får leva ut mina Firefly-drömmar genom att flyga rymdskepp och snacka mig ur konstiga knipor.


Dessutom hade GM Johan gjort en enorm instrumentpanel i papper, där vi skriver in alla skeppets värden i blyerts. För det måste man ju ha.

Nu kör vi, sista skolveckan innan jul!

/E-K



Kommentera inlägget här: