Emma-Karin Rehnman

Om att skriva. Om att förändra världen. Och om allt annat som händer.

Word count och ett rubrikdilemma.

Kategori: ADIS, Emma-Karin bloggar, Foton, Skriva

I morgon har jag blivit lovad en sovmorgon, och därför passar jag på att förstöra nattsömnen med lite skrivande. Nu är utkastet till kapitel fem klart, och det totala antalet ord är 10 615, vilket ger ett snitt på strax över 2100 ord per kapitel. En rätt okej längd tycker jag, och än så länge är texten tämligen uppdelad, så att varje kapitel är nästintill fristående. De kommer flyta ihop mer och mer ju längre jag kommer i berättelsen, men tanken är ändå att kapitlena ska behandla en eller ett par stora händelser, och de ska gärna ha någon slags rubrik. Jag väljer just nu två olika format:
 
Kapitel 1 - Ett möte med döden
 
eller
 
Kapitel 1 - I vilket vår huvudperson misslyckas med att resa till Tanzania, blir uppretad av en Facebook-sida och får träffa liemannen på nära håll.
 
De har båda sina för- och nackdelar. Variant ett är väldigt neutral och lätt att anpassa, men på gränsen till tråkig och klyschig. Variant två lämpar sig bara för vissa typer av berättelser, och antingen kommer den passa perfekt till min, eller inte alls. Den kan lätt bli överdriven och barnslig, samtidigt som den ger personlighet och humor till berättelsen. Samtidigt så ska de båda locka till fortsatt läsning, utan att avslöja för mycket...
 
Jag vill att kapitelrubrikerna ska reflektera stämningen i boken, och den måste jag nog vänta lite till med att utvärdera. Det är en dag i morgon också! (Och i övermorgon, och i många dagar efter det.)
 
Utsikten från mitt fönster tidigare i kväll. Hade kunnat bli ett rätt najs bokomslag, till rätt sorts bok!
 
Ha det bra!
 
/E-K
 
 
Kommentera inlägget här: